Inställningar för Cookies
Close Cookie Preference Manager
Inställningar för Cookies
Genom att klicka på "Acceptera alla cookies" samtycker du till att cookies lagras på din enhet för att förbättra webbplatsnavigeringen, analysera webbplatsanvändningen och hjälpa till med våra marknadsföringsinsatser.
Till integritetpolicyn
Made by Flinch 77
Hoppsan! Något gick fel när formuläret skickades.
Flygfoto över centrala Sandviken, Länsmuseet Gävleborg

Boendeinfo - Bra att veta

Ordningsregler för parkering

För att vi alla ska trivas och området ska fungera smidigt vill vi påminna om vilka regler som gäller för parkering inom föreningen.

Sedan 2018 har vi ett samarbete med Aimo Park, som ansvarar för parkeringsövervakningen. De gör regelbundna ronderingar, men om du ser en felparkerad bil kan du också själv kontakta dem på telefonnummer 0771-969 000.

Det är endast tillåtet att parkera på markerade parkeringsplatser.
Det är inte tillåtet att ställa bilen vid porten eller på annan plats som inte är avsedd för parkering. En bil som står felparkerad kan hindra både medlemmar och viktig service som till exempel sopbilen från Gästrike Återvinnare.

För att få använda en parkeringsplats måste du ha hyrt den genom föreningen. Hyran är 150 kronor per månad och läggs på din vanliga avgift. Vid behov av parkering, kontakta styrelsen via mejl. Vi tillämpar kösystem – först till kvarn gäller.

Observera att en parkeringsplats inte följer med vid försäljning av bostad.

Aimo Park har inte tillgång till något register över vilka bilar som hör till vilka parkeringsplatser. Om någon har ställt sig på din hyrda plats kan du själv ta kontakt med Aimo Park för vidare hantering.

Tack för att du visar hänsyn och följer våra gemensamma regler!

Info om vår tvättstuga.

Bokning och tvättider:

Tvättid kan bokas mellan 07:00 och 22:00.

Max tre tvättpass per hushåll och dygn, och varje pass är 2 timmar.

Om du inte påbörjar din tvätt inom 30 minuter från bokad starttid, förfaller din tid.

Boka om din tid om du inte har möjlighet att komma eller om du blir klar tidigare, så kan någon annan få möjlighet att använda maskinerna. Om du blir klar innan din bokade tid är slut, ändra gärna din sluttid i kalendern så att tvättstugan blir tillgänglig för fler.

För allas trevnad, skriv gärna upp i kalendern när du använder tvättstugan, även om du tvättar utan att ha bokat i förväg.

För att vi alla ska trivas här och ha en ren och fräsch tvättstuga att använda, uppskattar vi om alla hjälps åt att hålla ordning och städa efter sin tvättid. Här är några enkla steg som hjälper oss att hålla tvättstugan i toppskick:

Rengör tvättmedelsfacken efter användning.

Ta alltid bort ludd från torktumlaren efter att du har torkat din tvätt.

Torka av maskinerna på ovansidan samt torkaggregatet i torkrummet efter användning.

Sopa och torka golvet efter varje tvättpass, både i tvättstugan och i torkrummet.

Töm soporna när de börjar bli fulla.

Lite omtanke gör stor skillnad!

Tack för att du hjälper till att hålla vår tvättstuga trivsam och ren för alla!

Andrahandsuthyrning

Allra vanligaste orsaken till att någon vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand är att bostadsrättshavaren vill prova på ett sammanboende eller ska studera eller arbeta på annan ort under en tid. Dessa skäl är godtagbara och uthyrning i andra hand bör beviljas.

Beslutsgång vid andrahandsuthyrning

När vi får in en ansökan om andrahandsuthyrning, behandlas den på nästkommande styrelsemöte. Eftersom våra styrelsemöten vanligtvis hålls en gång i månaden, innebär det att beslutet kan dröja upp till en månad beroende på när ansökan kommer in.

Formulär: Ansökan om andrahandsuthyrning

Om styrelsen inte godkänner andrahandsuthyrningen kan bostadsrättshavaren få frågan prövad i hyresnämnden. I de fall hyresnämnden går emot styrelsens beslut och beviljar medlemmen tillstånd till uthyrning i andra hand lämnas alltid ett tidsbegränsat beslut.

TV

Vi har för närvarande avtal med Tele 2 där det ingår ett tv baspaket i hyran. Observera att du som ny medlem måste kontakta Tele 2 för utrustning eller support.

Bredband

Du kan själv välja Tele 2 eller Telenor för ditt bredband. Vi har för närvarande inget avtal än vad gäller bredbandet, men det är något styrelsen i framtiden skulle vilja ha då det blir billigare för alla medlemmar. Viktig information! Om Ni ringer till Tele 2 kundtjänst och frågar om bredband kommer dom att säga att dom har fiber coaxial och dom får det att låta som att detta är fiber vilket det inte är! Endast Telenor har riktig fiber och det är att föredra om man vill ha en stabil bredbandsuppkoppling.